Michael Falch - Albums



 

CD1

1. Mød Mig I Mørket 3:59

2. Superlove 3:25

3. Sommer På Vej 3:34

4. De Vildeste Fugle 4:44

5. Den Eneste I Verden 4:55

6. I Et Land Uden Høje Bjerge 4:15

7. Ud Af Mørket 4:31

8. Spøgelser 3:07

9. Min Stjerne 3:59

10. Gak-Gak I Gågaden #2 2:50

11. Nye Tider 4:28

12. Venter På Vind 3:59

13. Kærlighedens Lysthus 3:07

14. Det Andet Land 5:14

15. Hjerte Af Is 3:07

16. Venus 4:25

17. Når Jeg Kommer Hjem 3:15

18. Det Ender Med En Blues 6:09

 

CD2

1. Som Tiden Går 2:40

2. Venner For Livet 4:18

3. Kære Vorherre 3:47

4. Paradis Lukker Nu 4:01

5. 90ernes Ansigt 3:17

6. Søndag Eftermiddag 4:20

7. Posemandens Bil 2:59

8. Gammel Kærlighed 3:39

9. Indrømmer Blankt! 4:50

10. Kold Krig 4:00

11. Neonsolen 3:42

12. Gi Dig Selv Fri 3:55

13. Den Tid Det Tar 3:58

14. Lev Stærkt 2:52

15. Flugten Til Amerika 4:24

16. Sidste Sommerdag 4:01

17. Nu Brænder Sommeren Af 4:31

18. Morten Korch-Humør 3:55

19. November 4:13



Biografi: Micharel Falch - og kunsten at synge mørket lyst

Om albummet

 


op

Michael Falch
og kunsten at synge mørket lyst

af Torben Bille

 

Michael Ehlert Falch kom som 19-årig ind med fire-toget fra Tønder i 1976 for at studere dansk ved Københavns Universitet. Med i den åndelige bagage var litterære danske klassikere som J.P. Jacobsen, Henrik Pontoppidan og Tom Kristensen. Jo, gymnasieeleverne kunne bare vente sig. Provinsnomaden blev smaskforelsket - i København, i lugten af asfalt, i de krasse modsætningers daglige møde, i neonlyset, i storbypulsen og tempoet. Der var ikke tid til at vente på grønt lys. Ikke mindst fordi Falch også havde medbragt en mere håndfast bagage i form af en skramlet bas-guitar, og hovedet og hjertet genlød af navne som rockklassikere som Neil Young og Gnags.

Falch lagde i sommeren 1977 billet ind på en annonce, hvor en trommeslager søgte "progressivt band". Malurt var født. Og midt i punk-orkanens øje på Nørrebro prøvede Falch og hans nye legekammerater at kombinere punkens anti-establishment aggressioner med en rockmusik, der vedkendte sig traditionernes lange seje træk, kombineret med en politisk nerve. Debutalbummet "Kold Krig" i september 1980 var en samling formmæssigt famlende sange, sunget med overskud og indædt energi. Titler som "Stormsoldater", "Kanonføde" og "Lort Nok" kunne stå som overskrift på tidens politiske klima.

Men med gennembrudsalbummet "Vindueskigger" i marts 1981 havde Malurt vokset sig større end plakatparolerne, og fik vredet sig løs af venstrefløjsomklamringen, blidt, men bestemt. Vreden og indignationen var dog intakt, men på sange som "Neonsolen", "Den Tid Det Tar" og "Os To Nu" markerede Falch sig desuden som en moderne, men skamløst romantisk besynger af kærligheden som det sidste tilflugtssted for det rodløse menneske. Og med dagdrømmen "Superlove" opnåede Malurt og Falch en idolstatus, som blev forstærket af den efterfølgende lp, "Black-Out" og ikke mindst landeplagen og signaturmelodien "Mød Mig I Mørket". Men det var vel at mærke idoler, der kunne give andet og mere end autografer. Malurt havde både teenageappeal og rygrad. De ville andet end tilbedes. Gruppens koncerter blev sveddryppende og strømførende påmindelser om, at rock er og bliver den bedste brobygger mellem utopi og virkelighed. Og så kunne man ikke undgå at danse til.

Det lå i kortene, at Michael Falch, kollektivets forkæmper, ville ende som solist. Men ingen havde vel ventet, at guitaren blev sat, om ikke i skammekrogen, så dog i venteposition på solodebut'en i marts 1985. Den plade delte vandene. Den computerstyrede og keyboarddominerende lydiscenesættelse var lige lovlig tidssvarende, mente en del, og markedsføringen af pladen kendte ikke til ydmyghed. Ikke desto mindre solgte den som røde pølser og håndbajere til en fodboldkamp, og numre som "Gak-Gak I Gågaden", engangslightertømmeren "Nye Tider" og "Sommer På Vej" blev siden ikke til at slette fra Falch-lydsporet.

Året efter fulgte Falch op med "Det Andet Land", hvor han sang om at have højt til loftet indeni, mens man lever i et åndeligt fladland, og "I Et Land Uden Høje Bjerge" blev en alternativ fædrelandssang. Pladen blev en slags genopdagelse af rockguitaren, som i hænderne på Nils Henriksen indgik et fornuftsstridigt, men harmonisk ægteskab med den forfinede ex-Malurt-keyboardspiller Pete Repete, og sange som den rockende "Kom For At Vinde Dit Hjerte" og udlængselshymnen "Cowboyblå" byggede organisk op til den store, følelsessvulmende ballade "Det Andet Land", en af dansk rocks definitive kærlighedssange, en hyldest til kærligheden som nøglen til det forjættede land, sunget med en besejrende vished om at selv døden kommer til kort over for kærligheden. Grundtvig revisited. Ikke normalt stof for hitlisterne, men sunget derop af ikke mindst Sanne Salomonsen, som i duet med Falch åbnede sig helt.

Falch var i mellemtiden blevet billedugebladsstof via sin Bodil-belønnede medvirken i filmatiseringerne over Dan Turells krimier. Han var også blevet far, og 1988-albummet "De Vildeste Fugle" er et ærligt og bevægende selvportræt af rocksangeren foran spejlet. Engang rastløs rod, nu voksen med en fremtid fuld af ansvar og forpligtelser. Råt for usødet og alligevel så sårbart besunget i titelsangen om længslen som både lykke og drivkraft, om at finde enkle svar på livets store spørgsmål, hver gang man står på scenen i selv den mest skallede provinsby. Sekunderet af den tidligere Malurt-guitarist Christian Arendts himmelstræbende spil. Et af de store øjeblikke i dansk rock.

Efter den målestok blev "Håbets Hotel" fra 1988 et mellemspil. Falch havde selv produceret, og der var dømt Phil Spector. Storladent med trommerne helt, helt fremme, og på et nummer som "Min Stjerne" sang Falch om at genfinde farverne i en tid, hvor modefarven er sort. Falch måtte et skridt tilbage for at komme to frem. Han fandt igen sammen med Malurt, som, udover at blive efterspurgt festivalattraktion, med pladerne "Spøgelser" (1992) og "Ghetto" (1993) viste, at de ikke kun var tvangsgenindkaldte rebeller af reserven. Som sangskriver fik Falch ny glød. Mest varmende på en sang som "Hjerte Af Is" om behovet for at gemme sig varm i den elskedes arme. Han er en voksen mand, men inderst inde bare en dreng, der fryser.

Da Malurt i 1994 blev langtidsparkeret, kunne Falch se tilbage på fem meget produktive og landevejsaktive år. Fra den højoktane garagerock til karrierens måske mest personlige plade, 1990-udgivelsen "Tossede Verden" med hittet "Kærlighedens Lysthus" om ikke at gøre kærligheden til et fængsel eller tugthus. Temaet blev fulgt op på den første plade efter 3. halvleg med Malurt. "Stævnemøder" (1996), kunne sagtens høres som en protestplade mod skilsmissen som den hurtige, nemme genvej ud af krisen. Istedet tilbød Falch en "Optimistisk Popsang", og på den helt originale, billedblomstrende "Venus" trodser vor helt langdistancen og synger med så indtrængende styrke, at enhver koldfront optøes.

På 1998-albummet "Nye Rejsende" gik Michael Falch igen mod strømmen. Midt i en tid, hvor dansk rock tænker i eksport, ser Falch det som en sport at holde fast i det nære, det danske, det overskuelige for kun på den måde kan man få sig selv hel ind og ud af drømmeland. Her ligner han sin musikalske slægtning Bruce Springsteen.

Medens andre synger engelske enstavelsesord udfolder Falch et dansk, der både er her-og-nu, men også rummer plads til noget så umoderne og tidløst som fordybelse og erindring. Smukkest på "Singler" om hans nederlag i (19)64 og de forsvundne Beatles-singler og sangen "November", skrevet til hans datter.

Michael Falch kan gå ind i det næste årtusind i bevidstheden om, at tiden ikke løber fra den, der skaber sin egen tid, sit eget rum. Det har Falch gjort som få. Ingen har fejlet og sejret så offentligt som han. Ingen har rejst sig så overbevisende igen og igen. Altid på talefod med sin indre luftguitarist. Altid i intens dialog med både Peter Pan og familiefaderen i sig selv. Dengang dansk rock var fyldt med Malurt til randen, sagde han: "Rockmusikken skal ikke bare sige "Let's dance" og så ellers feste deruda' med bind for øjnene. Hvis ikke rock er andet, ja, så er den ikke mere interessant og holdbar end næste års forårskollektion..." Og mens døgnfluer kommer og går, konjunkturerne svinger og smagsløgene skifter, kan Michael Falch finde styrke og bekræftelse i sine egne linjer om at "hjerter, der banker, de går aldrig af mode..."




op

Spredte natlige notater

af Michael Falch

 

CD1

op

1. Mød Mig I Mørket (Falch/Malurt)

Fra Malurt: "Black-out", Medley 1982. Produceret af Nils Henriksen. Mixet af Flemming Rasmussen & Nils Henriksen. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards: Pete Repete / guitar: Christian Arendt / guitar: Peter Viskinde / guitar: Nils Henriksen / guitar: Michael Falch.

"Mød Mig i Mørket" hører jeg selv som en slags kendingssang. Den rummer mange rockhistoriske mindelser, men er alligevel sin egen, bilder jeg mig ind. Efter at være flyttet fra min ungdomsprovins Tønder til Nørrebros Runddel i de politiske 70eres midnatstime dannede jeg gruppen Ravage. Siden tog vi navn efter en bestemt stjerne i Johannes' Åbenbaring kap. 8, vers 11. København var vores magiske aftenland.

 

op

2. Superlove (Falch/Malurt).

Fra Malurt: "Vindueskigger", Medley 1981. Produceret af Nils Henriksen. Mixet af Flemming Rasmussen & Nils Henriksen. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards & kor: Henrik Littauer / guitar & kor: Peter Viskinde / guitar: Michael Falch.

I 1981 spillede vi 1. maj i Forum, hvor 7.000 mennesker var samlet. Vores andet album "Vindueskigger" var udkommet med single-nummeret "Superlove", en sang om fremmedgørelse, der under titlen "Åh Irma" havde fulgt os siden vores første demoindspilning i Peter Branders studie på Nørrebro i 1978. Da vi på denne majaften nåede til omkvædet i "Superlove", stod et brøl pludselig op fra publikum, og for første gang oplevede vi, at én af vores sange blev fælleseje. Øjeblikkets lyksalige intensitet blev ikke ligefrem mindre af, at der nede blandt publikum foran scenen stod en tilhører ved navn Bruce Springsteen og delte vores oplevelse. Lidt senere gik han endda på scenen med os.

 

op

3. Sommer På Vej (Falch)

Malurt live på Langelandsfestival 30. juli 1993. Optaget og mixet af Peter Brander, RecArt 1999. Oprindelig version findes på "Michael Falch", Medley 1985. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards: Pete Repete / guitar & kor: Peter Viskinde / guitar: Michael Falch / kor: Peter Brander.

Skrevet på et motel i Frederikshavn på Malurts sidste turné i vores første liv i 1984. Indspillet til mit første soloalbum i 1985 med brug af al den teknologi, der på det tidspunkt var til rådighed i musikverdenen. Det blev min største kommercielle succes nogensinde. Muligvis var computerpopsangene en smart vej at gå, men jeg følte mig altså mere i pagt med mig selv, når jeg gik i retning af min '67 Fender Stratocaster og skruede op for den. Så dette er "Sommer På Vej" i en mere rocket version med Malurt live på Langeland.

 

op

4. De Vildeste Fugle (Falch)

Fra "De Vildeste Fugle", Medley 1988. Produceret af Michael Falch & Jesper Bo Nielsen. Mixet af Thom Panunzio. Keyboards: Pete Repete / trommer: Jacob Sæther / guitar & kor: Christian Arendt (solo) / bas: Jens Rugsted / sax: Bob Jackson / kor: Jørgen Thorup & Lennart Faust / percussion: Jacob Andersen.

Mit pladeselskab Medley hjalp mig med at realisere endnu en livsdrøm ud fra en devise à la Walt Disney's: "If you can dream it, you can do it". Jeg havde læst om mixproduceren Thom Panunzio på pladecovers med Lennon, Springsteen, Dylan og U2, og det lykkedes os at lokke ham fra L.A. til Vesterbrogade for at mixe mit album "De Vildeste Fugle".

 

op

5. Den Eneste I Verden (Falch)

Fra Malurt: "Spøgelser", BMG 1992. Produceret af Thomas Helmig. Mixet af Niels Erik Lund. Trommer: Peter Mors / bas: Dia Nielsen / keyboards: Pete Repete / guitar: Peter Viskinde / guitar: Michael Falch.

Skrevet til Malurts comeback-album "Spøgelser". Som så mange af mine sange fra denne periode komponeret i det frivillige eksil, jeg fandt i et rødmalet, stråtækt bindingsværkshus i Tryggelev Mose på Langeland. Ude mellem de brystformede bakker, hvor jeg er kommet, siden jeg som 16-årig besøgte min kæreste dernede. I øvrigt siger Poul Krebs, at "Den Eneste I Verden" er hans favorit blandt mine sange.

 

op

6. I Et Land Uden Høje Bjerge (Falch)

Fra "Det Andet Land", Medley 1986. Produceret Jens G. Nielsen, Thomas Brekling, Per Chr. Frost & Michael Falch. Mixet af Thomas Brekling. Kor: Lis Sørensen, Lars Muhl, & Jørgen Thorup / keyboards: Pete Repete / bas & guitar: Per Chr. Frost / trommer: Jan Sivertsen / el. & ak. guitar: Nils Henriksen / sax: Bob Jackson / synthpercussion: Jesper Ranum / perc.: Jacob Andersen.

Jeg havde haft svært ved at se lyset i danskhedens kulørte lamper. På trods af en opvækst, der havde bragt mig vidt omkring i det danske land; fra Køge, Glostrup, Brabrand, Lystrup over Sønderborg og Tåstrup til Tønder, inden jeg var fyldt 14, og siden til Nørrebro og Søborg. Jeg var blevet så meget af en jysk københavner, at jeg måtte have stof til at skrive en sang om den klassiske danske dobbelthed, inspireret både af Henrik Pontoppidans forfatterskab og de fremmedfjendske tendenser i nutiden. Sangen blev af nogle fejlagtigt opfattet som et udslag af nationalromantik, men Steffen Brandt udnævnte i et musikblad "Det Andet Land" til ét af årets bedste albums, så jeg valgte at lytte til Steffen.

 

op

7. Ud Af Mørket (Falch)

Fra "Det Andet Land", Medley 1986 og fra filmen "Mord I Mørket". Produceret af Jens G. Nielsen, Thomas Brekling, Per Chr. Frost og Michael Falch. Mixet af Thomas Brekling. 2. stemme: Lars Muhl / sax: Bob Jackson / keyboards: Pete Repete / guitar & bas: Per Chr. Frost / trommer: Jan Sivertsen / rytmeguitar: Michael Falch / percussion: Peter Mors / kor: Stig Kreutzfeldt.

Næsten alt mit filmarbejde har underligt nok udspillet sig rundt omkring på Vesterbro. Fra Søren Kragh Jacobsens "Isfugle" i 1983 over Dan Turéll-filmene "Mord i Mørket" og "Mord i Paradis" og "Tarzan Mama Mia" til novellefilmserien "Karrusel" i 1997. "Hva' så, København? / Hva' nu hvis jeg falder / Forelsket i natten / Hva' så, København?"

 

op

8. Spøgelser (Falch)

Fra Malurt: "Spøgelser", BMG 1992. Produceret af Thomas Helmig. Mixet af Niels Erik Lund. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards & kor: Pete Repete / guitar: Peter Viskinde / guitar: Michael Falch.

I november 1989 samlede vi Malurt igen for at stille op til et støttearrangement i Øbrohallen. Nu i en udgave, der faktisk aldrig havde eksisteret før. Nemlig med Peter Viskinde og Pete Repete i gruppen samtidig. Det blev en aha-oplevelse af rang! Før vi så os om, var vi genopstået og på plakaten ved Roskilde Festival 1990. Inspireret af gendannelsen begyndte jeg at skrive på nyt Malurt-materiale med genkomst som tema. F.eks. den tilbagevendende fascisme, jeg refererer til i titelsangen. Nogle havde tvivlet på, om Thomas Helmig, som vi havde ønsket og fået som producer, nu også ville være i stand til at hjælpe os med at skabe en ægte rockplade. Det lykkedes ham da vist ganske godt!

 

op

9. Min Stjerne (Falch)

Fra "Håbets Hotel", Medley 1989. Produceret af Michael Falch. Mixet af Oli Poulsen. Trommer: Jacob Sæther / keyboards: Pete Repete / bas: Jens Rugsted / el. & ak. guitar: Nils Henriksen / programmering: Jesper Ranum / percussion: Jacob Andersen / slideguitar: Henrik Lumholdt / kor: Stig Kreutzfeldt.

 

op

10. Gak-Gak I Gågaden #2 (Falch)

Malurt live fra Skråen i Ålborg, 13. november 1993. RecArt 1999. Optaget og mixet af Peter Brander. Oprindelig version findes på "Michael Falch", Medley 1985. Keyboards: Pete Repete / guitar & kor: Peter Viskinde / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar & kor: Peter Brander.

Én af mine Tønder-sange. Men jeg skrev nu sangen efter at have oplevet breakdance foran Brugsen i Rudkøbing på Langeland. Her er den inkluderet i en alternativ blues-jazzet boogie-udgave med Malurt på slap line en sveddryppende aften på Skråen i Ålborg.

 

op

11. Nye Tider (Falch)

Fra "Michael Falch", Medley 1985. Produceret af Jesper Ranum, Thomas Brekling og Michael Falch. Mixet af Harvey Goldberg. Kor: Lis Sørensen / guitar: Søren Wolff / bas: Per Chr. Frost / keyboards: Pete Repete / keyboards & perc: Jesper Ranum.

En gudsbenådet Lis Sørensen skabte sammen med bl.a. Gnags-musikeren Per Chr. Frost i topform de flotteste minutter på min første soloplade, synes jeg. Det er selvfølgelig en ordentlig mundfuld sådan at aflive Vorherre og det evige liv i ét enkelt vers i en popsang, og jeg har i ny og næ, det indrømmer jeg, sendt stjålne blikke mod himlen, når jeg har sunget den live… Ikke mindst fordi jeg i følge sædvanligvis pålidelig kilde har hørt, at jeg for første gang var med til at skabe nyt liv netop dén aften, hvor jeg kom hjem efter at have indspillet sangen. Kig op!

 

op

12. Venter På Vind (Falch)

Fra "De Vildeste Fugle", Medley 1988. Produceret af Michael Falch og Jesper Bo Nielsen. Mixet af Thom Panunzio. Guitar (tema): Christian Arendt / keyboards: Pete Repete / guitar (solo): Nils Henriksen / bas: Jens Rugsted / trommer: Jacob Sæther / guitar: Michael Falch / percusssion: Jacob Andersen / kor: Jørgen Thorup & Michael Falch.

 

op

13. Kærlighedens Lysthus (Falch)

Fra "Tossede Verden", Genlyd 1990. Produceret af Jens G. Nielsen, Pete Repete & Thomas Helmig. Mixet af Jens G. Nielsen, Pete Repete & Tom Andersen. Keyboards: Pete Repete / tremologuitar: Michael Falch / trommer: Gert Smedegård / guitarsolo: Nils Henriksen / kor: Jacob Riis-Olsen, Lis Damm & Thomas Helmig.

"Kærlighedens Lysthus" hedder egentlig Liebestempel og er en åben pavillon, der står i Anlægget i Tønder, og mit "Tossede Verden"-projekt udsprang af en sangcyklus og en slags teaterkoncert omkring den navnkundige Tønder-troubadour, J.O. Split. Han var i første del af 70erne noget af en lokal superstar i konstant opløsning, denne sønderjyske Tom Waits, med sine skæve optrædender med sit band ude i Schweizerhalle. Efter sit mislykkede forsøg på at få sit USA-gennembrud i Las Vegas sluttede Splits karriere med den legendariske afskedskoncert en tung regnvejrsaften ved ønskebrønden på Torvet i Tønder. I det sidste ekstranummer forsvandt Split simpelthen ned i ønskebrønden og er så vidt vides aldrig set siden. Undervejs i indspilningerne til "Tossede Verden" tonede jeg dog Split-conceptet ned, og kun én enkelt obskur version af stykket blev det til, nemlig da jeg sammen med min faste keyboardspiller Pete Repete opførte "Entertaineren Split" en muddermiddag i det hvide telt på Roskilde Festival 1991.

 

op

14. Det Andet Land (Falch)

Fra "Det Andet Land", Medley 1986. Produceret af Jens G. Nielsen, Thomas Brekling, Per Chr. Frost og Michael Falch. Mixet af Thomas Brekling. 2. stemme: Sanne Salomonsen / kor: Lis Sørensen & Jørgen Thorup / keyboards: Pete Repete / bas & guitar: Per Chr. Frost / ak. & elguitar: Nils Henriksen / sax: Bob Jackson / trommer: Jacob Sæther / percussion: Jacob Andersen.

 

op

15. Hjerte Af Is (Falch)

Fra Malurt: "Ghetto", BMG 1993. Produceret af Finn Verwohlt. Mixet af Finn Verwohlt & Martin Karaoglan. Keyboards & kor: Pete Repete / guitar & kor: Peter Viskinde / bas & kor: Dia Nielsen / trommer: Peter Mors / guitar: Michael Falch / percussion: Jacob Andersen / kor: Lis Damm & Lanni Moe.

 

op

16. Venus (Falch)

Fra "Stævnemøder", Sony 1996. Produceret af Poul Martin Bonde & Michael Falch. Mixet af Peter Brander. Keyboards: Pete Repete / guitar: Peter Viskinde / bas: John Poulsen / guitar: Kurt Poulsen / trommer: Jacob Albrecht / percussion: Lars Thorup / kor: Annika Askmann, Ditlev Ulriksen, Gry Harrit & Peter Brander.

 

op

17. Når Jeg Kommer Hjem (Falch)

Fra "Stævnemøder", Sony 1996. Produceret af Poul Martin Bonde. Mixet af Peter Brander. Keyboards & kor: Pete Repete / guitar: Peter Viskinde / bas: John Poulsen / guitar & kor: Kurt Poulsen / trommer: Jacob Albrecht / percussion & kor: Lars Thorup / kor: Poul Martin Bonde.

"Stop den fodboldkamp!", bralrer den lystne mandlige aktør til sin kvinde, der er forsvundet ind i den ene eller den anden skærm, i dette drama omkring tv-sportens og internettets voksende trussel mod den højhellige erotiske fredag, fredag, fredag aften. Problemet er bare, at man - når man for alvor har fået fodbolden i blodet - kommer til at prioritere den så utroligt højt. Ikke bare på tv, men f.eks. også sådan en udekamp mod arvefjenden i serie 5, hvor man selv er kommet med som angriber på det lokale hold og i kampens hede rammer bolden så skævt, at den ryger i kassen.

 

op

18. Det Ender Med En Blues (Falch)

Fra "Nye Rejsende", Sony 1998. Produceret af Bjarne Nygaard Nielsen. Mixet af Lars Overgaard. Trommer: Kasper Foss / bas: John Poulsen / guitar (vers): Peter Brander / guitar (solo): Nils Henriksen / programmering: Bjarne Nygaard Nielsen / mundharpe & guitar: Michael Falch.

 

 

CD2

op

1. Som Tiden Går (Falch)

Med Steffen Brandt & Poul Krebs, 1997. RecArt 1999. Ikke tidligere udsendt. Arrangeret af Brandt, Krebs & Falch. Indspillet live i studiet af Jesper Bo Nielsen. Mixet af Peter Brander. Oprindelig version findes på "Stævnemøder", 1996. Steffen Brandt: ak. guitar & sang / Poul Krebs: ak. guitar & sang / Michael Falch: ak. guitar & sang.

Tak til mine to "tenorkolleger" Steffen og Poul for tilladelsen til at bruge denne stille akustiske version af "Som Tiden Går". Efter vores anden turné sammen i 1997 lod vi en båndoptager køre med en hyggeeftermiddag i Mox Studiet, mens vi spillede nogle af hinandens sange bare for at kunne huske vores arrangementer af dem. Det var absolut ikke beregnet på offentlig udgivelse, men her er den nu alligevel.

 

op

2. Venner For Livet (Falch)

Malurt. Ikke tidligere inkluderet på album. Indspillet live i studiet under "De Vildeste Fugle"-session, Medley, 1987. Produceret af Michael Falch. Mixet af Jesper Bo Nielsen. Kun udsendt som B-side på "Venter på Vind"-singlen. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar & kor: Christian Arendt / keyboards & kor: Pete Repete / guitar & sang: Michael Falch.

I al hemmelighed gendannede vi faktisk Malurt allerede i 1987 i Medley Studiet, hvor jeg var midt i indspilningerne til mit tredje soloalbum "De Vildeste Fugle". Mine to tidligere Malurt-kolleger, keyboardspilleren Pete Repete og min ungdomskammerat fra Tønder, guitaristen Christian Arendt, var begge i det nye band, jeg var i studiet med. En aften lokkede vi så også Malurt-trommeslageren Peter Mors og vores færøske bassist Dia Nielsen i studiet og indspillede "Venner For Livet", "Paradis Lukker Nu" - og "Kinddans", der som det eneste nåede med på albummet. "Venner For Livet" begynder som en barndomserindring, hvor drengen sidder på bagsædet i bilen. Nu sidder jeg selv på førersædet, og i bakspejlet ser jeg min midterdatter Sofie sidde på min gamle plads mellem sine to søstre. Ligesom jeg i sin tid lovede mig selv, at jeg aldrig ville gentage mine forældres fejltagelser, sidder hun formentlig nu og tænker sit…

 

op

3. Kære Vorherre (En Fodboldbøn) (Falch)

Fra "Hemli' Helikopter", Sony 1997. Produceret af Michael Falch og Peter Brander. Mixet af Peter Brander. Guitar: Nils Henriksen / bas: John Poulsen / guitar: Kurt Poulsen / synthpercussion: Morten Hansen / programmering: Peter Brander / kor: Annika Askmann / ak. guitar & mundharpe: Michael Falch.

Når jeg for et par år siden havde sagt godnat til min yngste datter Mathilde og var gået ud af hendes værelse, kunne jeg høre hende tale videre med nogen i sengen. Det viste sig at være Vorherre, hun lå og forhandlede med. Jeg har lånt hendes tonefald i denne sang om drengen, der drømmer om at blive en ny Brian Laudrup - "ham med nummer 11".

 

op

4. Paradis Lukker Nu (Falch)

Malurt. Aldrig tidligere udsendt. Indspillet live i studiet under "De Vildeste Fugle"-session 1987. Produceret af Michael Falch, RecArt 1999. Mixet af Peter Brander 1999. Guitar: Christian Arendt / keyboards: Pete Repete / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar: Michael Falch.

Vi mødte et nyt udtryk for vores skrøbelige civilisation, da vi åbnede et 24-sporsbånd med optagelser med Malurt, gendannet for en nat i 1987. Båndet lignede et fund fra stenalderen, og det smuldrede for øjnene af os, da vi satte det i båndmaskinen. Med moderne rockarkæologi fik vi dog reddet "Paradis Lukker Nu", før båndet definitivt eroderede væk.

 

op

5. 90ernes Ansigt (Falch)

Ikke tidligere inkluderet på album. Produceret af Michael Falch & Jesper Bo Nielsen, Medley 1989. Mixet af Oli Poulsen. Kun udsendt som B-side på "Min Stjerne"-singlen. Programmering: Jesper Ranum / keyboards: Pete Repete / guitar: Nils Henriksen / ak. guitar & mundharpe: Michael Falch.

 

op

6. Søndag Eftermiddag (Falch)

Aldrig tidligere udsendt. Indspillet live i studiet under "De Vildeste Fugle"-session, Medley 1987. Produceret af Michael Falch, RecArt 1999. Mixet af Jesper Bo Nielsen. Keyboards: Pete Repete / guitar: Nils Henriksen / bas: Jens Rugsted / sax: Bob Jackson / trommer: Jacob Sæther.

 

op

7. Posemandens Bil (Henning Hansen/Halfdan Rasmussen)

Fra "Åh Abe", Sony 1995. Produceret og mixet af Finn Verwohlt. Programmering & guitar: Finn Verwohlt.

 

op

8. Gammel Kærlighed (Falch)

Fra Malurt: "Spøgelser", BMG 1992. Produceret af Thomas Helmig. Mixet af Niels Erik Lund. Guitar & kor: Peter Viskinde / keyboards & kor: Pete Repete / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar: Michael Falch.

 

op

9. Indrømmer Blankt! (Falch/Malurt)

Malurt live i Pumpehuset, København, torsdag den 9. december 1993, fra "Live·Længe·Leve", BMG 1994. Optaget af Werner Mobil Studie. Mixet af Peter Brander. Oprindelig version findes på "Spøgelser", BMG 1992. Guitar & kor: Peter Viskinde / keyboards & kor: Pete Repete / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar: Michael Falch.

 

op

10. Kold Krig (Falch/Malurt)

Malurt live fra 5-Øren, Amager, 26. juli 1992. Optaget og mixet af Peter Brander. RecArt 1999. Oprindelig version findes på Malurt: "Kold Krig", Amar Records/Medley 1980. Guitar & kor: Peter Viskinde / keyboards & kor: Pete Repete / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar (solo): Michael Falch.

"Kold Krig" hed egentlig "Kanonføde" og var det første nummer, jeg var med til at indspille i et rigtigt pladestudie til Malurts debutalbum i maj 1980 i Sweet Silence Studio med Flemming Ostermann som producer. Det var ikke lykkedes os at få en pladekontrakt med hverken de etablerede eller de alternative selskaber, før Carl Knudsen fra Musikpres fik smuglet os ind ad bagdøren på Amar Records. Jeg har imidlertid valgt den i en live-version fra 90erne, hvor jeg spillede mit livs hidtil eneste "solo", optaget ude på 5-Øren på Amager. Hey hey, my my / Neil Young will never die!

 

op

11. Neonsolen (Falch/Malurt)

Akustisk soloversion fra Train, Århus, 13. januar 1999. Optaget af DR. Mixet af Peter Brander, RecArt 1999. Oprindelig version findes på Malurt: "Vindueskigger", Medley 1981.

 

op

12. Gi Dig Selv Fri (Falch)

Malurt live unplugged i Triangel Teatret, København, 15. september 1992. Fra "Uden Filter", BMG 1992. Optaget af Easy Sound. Produceret af Jens G. Nielsen. Keyboards: Pete Repete / guitar: Peter Viskinde / bas: Dia Nielsen / trommer: Peter Mors / guitar: Michael Falch / kor: Trille Palsgaard, Merete Westh & Pernille Dan.

 

op

13.Den Tid Det Tar (Falch/Malurt)

Fra Malurt: "Vindueskigger", Medley 1981. Produceret af Nils Henriksen. Mixet af Flemming Rasmussen & Nils Henriksen. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards & kor: Henrik Littauer / guitar & kor: Peter Viskinde / guitar: Michael Falch.

 

op

14. Lev Stærkt (Falch/Malurt)

Fra Malurt: "Black-out", Medley 1982. Produceret af Nils Henriksen. Mixet af Flemming Rasmussen & Nils Henriksen. Trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / guitar & kor: Christian Arendt / keyboards & kor: Pete Repete / guitar: Michael Falch.

Jeg tror, at det var Herning Folkeblad, der engang havde ladet deres klassiske musikanmelder bytte arbejde med deres rockkritiker for en aften. Vi spillede i byen, og efter en hylende morsom, knastør skildring af vores anstrengelser på scenen slutter den klassiske anmelder: "Lev stærkt, ja - og dø døv!"

 

op

15. Flugten Til Amerika (Falch/Malurt)

Fra Malurt: "Tour de Force", Medley 1983. Produceret af Per Chr. Frost & Malurt. Mixet af Leif Roden & Per Chr. Frost. Guitar & kor: Christian Arendt / trommer: Peter Mors / bas & kor: Dia Nielsen / keyboards & kor: Pete Repete / guitar: Michael Falch.

 

op

16. Sidste Sommerdag (Falch)

Fra "Det Andet Land", Medley 1986. Produceret af Jesper Ranum, Thomas Brekling og Michael Falch. Mixet af Thomas Brekling. Kor: Lis Sørensen & Jørgen Thorup / keyboards: Pete Repete / bas & guitar: Per Chr. Frost / ak. guitar: Nils Henriksen / sax: Bob Jackson / trommer: Jan Sivertsen / percussion: Jacob Andersen.

 

op

17. Nu Brænder Sommeren Af (Falch)

Fra "De Vildeste Fugle", Medley 1988. Produceret af Michael Falch. Mixet af Thom Panunzio. Guitar (solo): Nils Henriksen / guitar & kor: Christian Arendt / keyboards: Pete Repete / trommer: Jacob Sæther / bas: Jens Rugsted / percussion: Jacob Andersen / kor: Jørgen Thorup & Lennart Faust.

 

op

18. (Den Dag Jeg Finder Mit) Morten Korch-Humør (Falch)

Fra "Nye Rejsende", Sony 1998. Produceret af Bjarne Nygaard Nielsen. Mixet af Lars Overgaard. Trommer: Kasper Foss / bas: John Poulsen / ak. & el. guitar & programmering: Bjarne Nygaard Nielsen / guitar: Nils Henriksen / guitar: Kurt Poulsen / piano: Lars Fjeldmose / percussion: Jesper Nørløv / fugle, mundharpe & guitar: Michael Falch.

 

op

19. November (Falch)

Fra "Nye Rejsende", Sony 1998. Produceret af Michael Falch, Peter Brander & Bjarne Nygaard Nielsen. Mixet af Lars Overgaard. Trommer: Kasper Foss / bas: John Poulsen / programmering, slideguitar (solo) & kor: Peter Brander / rytmeguitar: Kurt Poulsen/ guitar (tema): Nils Henriksen / ak. & el. guitar & keyboard: Michael Falch / guitar & programmering: Bjarne Nygaard Nielsen / percussion: Jesper Nørløv / kor: Anna Lyneborg-Falch.

Slutsangen hedder "November". Men i omkvædene rummer den også min ældste datter Annas lyse pigestemme, og mens jeg skriver disse noter, er der sommer på vej.



op

Jeg vil gerne takke alle, der har bidraget til sagen undervejs i de 20 år, der er gået, siden jeg første gang så landevejen gennem en turnerende rocksangers øjne og begyndte at indspille mine egne sange. Musikerne leverer jo lydsiden til dette album - tak til jer alle for fight & fest og lejlighedsvis storsindet overbærenhed. Lydteknikerne har også præget sangene direkte hørbart, men manges indsats er mere i det skjulte. Af dem vil jeg gerne takke Poul H. Jensen, Carl Knudsen, Michael Ritto, Poul Bruun, Jens Hofman, Bo Andersen, Mik Christensen, Jesper Bay, Poul Martin Bonde, Jan Degner, Michael Günther Hansen, Torben Klint, Flemming Lyneborg, Hans Henrik Schwab, Sebastian, Torben Bille, René Dupont, Peter Løvstrup, Preben H. Christensen, Lise Nielsen, Maria Theessink, Flemming Myllerup, Jan Hy, Tom Sørensen, Kim Vilhelm, Martin Vikkelsø, The Company, Mette Bundgaard, Christian Kastberg Nielsen, Akustikken Århus, "De Vildeste Fugle", Kalvehave I.F. samt Jens Ove Friis & Lone Bechmann for at realisere min drøm om dette autoriserede og forhåbentlig nogenlunde dækkende opsamlingsalbum 1980-1999.

En særlig tak for indsatsen undervejs til Peter Brander & Stener Nielsen samt til alle mine cowgirls på "Crazy Horse Farm".

Michael Ehlert Falch, maj 1999.

 

 

 

Produceret af Michael Falch

Executive producer: Jens Ove Friis

Albumkoordinator: Lone Bechmann

Forsidefoto: Mark Fluri

Øvrige fotos: Gorm Valentin, Søren Santini Skov, Tara Scharff,

Morten Langkilde, Martin Dam Kristensen & Mark Fluri,

Grafisk design: Michael Rix & Lars Nielsen

Mastering: Jan Eliasson i Tocano, Nyhavn

Steffen Brandt er venligst udlånt af PladeSelskabet Have A Cigar & Poul Krebs af Sony Music.

Management & booking: Stener Nielsen & Bo Andersen, Århus Musikkontor, tlf. 86 12 77 22


 
op
Forside | Nyheder | Albums | Biografi | Koncerter | Fotos | Post

Musikken på denne hjemmeside er stillet til rådighed med tilladelse fra KODA og NCB
Copyright © Falch & Stjernekasterne. Oplysninger kan frit citeres - med kildeangivelse
Redaktion og layout:
Stjernekasterne. Booking: Århus Musikkontor.
Spinhouse & web-versionering:
Dialog Design

Sony Music / Pladecompagniet