|
|
Med en selvkritik og en selvbevidsthed, der har været lige ihærdig, har Michael Falch formået at etablere sig som solist og samtidig være del af et band. Ikke mindst fordi hans nysgerrighed har fået ham til at give sig i kast med flere forskellige genrer, men også fordi hans projekt hele tiden har været at se, hvor meget hans i bund og grund amerikanske rockvision kunne holde til, når han satte den op mod det ærkedanske, der er klangbund i Falchs sange, som henter inspiration i Bruce Springsteen, Neil Young, J.P. Jacobsen og Henrik Pontoppidan. 1999-udgivelsen er et dækkende karrieretværsnit.. Allerede i barndomshjemmet i Tønder spillede Falch luftguitar foran spejlet sammen med vennen Christian 'Kette' Arendt. Senere dannede de bandet Ahasverus, som havde Gnags som idoler. I 76 flyttede Falch til København for at læse dansk ved universitetet. Sammen med Arendt og trommeslageren Peter Mors dannede han Malurt. Gruppens andet album Vindueskigger (Medley, 1981) og hitsinglen Superlove/Vindueskigger (Medley, 1981) placerede Malurt som et af de mest lovende navne i dansk rock. Selv om Malurt &endash; især i starten &endash; markerede sig som et kollektiv, stod det hurtigt klart, at Falch havde potentiale til andet og mere end forsanger og gruppetalsmand. Så da han i 83 debuterede som skuespiller i Søren Kragh-Jacobsens film Isfugle, var det kun et spørgsmål om tid, før han ville vælge solistvejen. Malurt-sangeren spiller den rast- og rodløse René, der indeholder en god del af et selvportræt af Falch, der efter Malurts februar-turné i 84 tog på en slags pilgrimsrejse til sit 'hellige' land, USA. Turen førte også ham og hans livsledsager til Mexico og Jamaica og varede et halvt år. Malurt-live-lp'en Kys Mig Før Jeg Blir Cool (Medley 1984), indspillet i februar, udkom i august. Da var Malurt reelt gået i opløsning. December samme år påbegyndte Falch sit første soloalbum i tæt samarbejde med programmøren og keyboardspilleren Jesper Ranum, som da var med i DeFilm. Debutalbummet kom i marts '85, og var moderne, tempofyldt og måske lige lovlig tidstypisk, og lå med næsten kåde tekster som Gak Gak I Gågaden, Os To Eller Hva og den populære ballade Nye Tider fjernt fra den ærke-amerikanske guitarrock, Falch havde været identificeret med. Pladen blev en publikumssucces og et hadeobjekt for kritikerne. Og Falch anklagedes for at svigte sine idealer. Han svarede igen året efter med Det Andet Land, en række sange om at have drømme og visioner og samtidig leve i et land, der er fladt på alle måder. Især sangen I Et Land Uden Høje Bjerge blev elsket og hadet lige inderligt. På albummet medvirkede bl.a. Malurt-keyboardspilleren Pete Repete, Nils Henriksen, guitar, samt Gnags-guitaristen Per Chr. Frost og -trommeslageren Jens J.G. Nielsen; de to sidste som medproducere. Pladen blev samme efterår-vinter fulgt op af en turné, hvor Falch optrådte med Pete Repete, Nils Henriksen, Christian Arendt, saxofonisten Bob Jackson, Jens Rugsted, bas, og Jacob Sæther, trommer. Samme år gik Falch endnu en gang til filmen. Han fik en Bodil for sin rolle som den navnløse detektiv i Sune Lund Sørensens filmatisering af Dan Turells bestseller-krimi Mord I Mørket. Succesen søgtes fulgt op i 88 med Mord I Paradis. Filmrollerne gav Falch stamplads i ugebilledbladenes persongalleri, men han har altid holdt fast ved, at han først og fremmest er rocksanger. Og under-stregede det på De Vildeste Fugle. Her gjorde Falch, der i mellemtiden var blevet far, status i sange, der skildrer dilemmaet mellem at være tryg familiefar og så stadig have »en motorvej i blodet«. På pladen medvirkede igen Repete, men også brugen af de tidligere Malurt-medspillere Arendt, Dia Nielsen, Peter Mors og Peter Viskinde varslede om, at noget nyt, eller rettere fornyet, var på vej. I 89 udsendte Falch Håbets Hotel, og befandt sig i et vadested i sin karriere.Om efteråret turnerede han med Jette Schandorf, bas, Nils Henriksen, Sæther og Pete Repete. Vejen frem skulle vise sig at gå tilbage. Efter en 'unplugged' duo-turné med Pete Repete på små spillesteder i foråret 90, steg Falch samme sommer sammen med Jacob Haugaard på Det Blå Rocktog, et socialpædagogisk projekt, der satte fokus på 'problembørn'. På Roskilde Festival samme år genopstod Malurt med en gennemslagskraft, som om de aldrig havde været væk. Gendannelsen gav også solisten Falch nyt liv, som udmøntede sig i den privatlivsorienterede plade Tossede Verden med radiohittet Kærlighedens Lysthus. Pladen udkom på Gnags' pladeselskab og var co-produceret af bl.a. Jens J.G. Nielsen og Thomas Helmig. Der skulle gå seks år, før Falch igen udsendte nyt i eget navn. Den mellemliggende periode brugte han på Malurts comeback samt virket som skuespiller, far og ægtemand. I februar-marts 95 turnerede han som del af De Tre Tenorer sammen med vennerne Steffen Brandt fra TV-2 og Poul Krebs. Senere samme år var han på turné i Grønland med Malurt-guitaristen Peter Viskinde. Begge dele satte gang i sangskrivningen. I kælderen i Søborg tog Falch hul på et nyt kapitel sammen med Viskinde og Repete og nye musikere som Jacob Albrecht, trommer, ex-The Law samt fra Søborg-bandet Brotherhood In Trouble, John og Kurt Poulsen, bas og guitar samt vokal. De var med på det sjette soloalbum, Stævnemøder, der udsendtes august 96 med temaer som skilsmissetrussel og fornyet livsappetit samt en hyldest til Dan Turèll i sangmonologen Hva' Så København? På sin 40-års fødselsdag på-drog Falch sig en diskusprolaps, som tvang ham til at aflyse en planlagt efterårs-turne. I 97 var Falch især aktiv på koncertfronten med et guitarorienteret Neil Young-inspireret band med bl.a. Nils Henriksen og de yngre musikere fra Stævnemøder. Bandet spillede bl.a. på Midtfyn, og i Tivoli 29. august. Efteråret 97 brugte Falch, som var flyttet til Sydsjælland, på sange til et nyt album. April-juli '98 indspilledes Nye Rejsende i Peter Branders studie med Brander og turne-orkestret samt på et enkelt nummer vokalbistand af datteren Anna Lyneborg-Falch. Sange som »Singler« og »Det Ender Med En Blues« blev øjeblikkeligt publikums- og radiofavoritter. Efter et stykke tid at have skrevet meget personlige dagbogsbreve på sin hjemmeside løftedes webprosaen ud til Falchs første bog, Helligdage. Den selvbiografiske bog, som i formen skyldte Falchs gamle idoler, Henrik Pontippidan og Martin A. Hansen, en del, blev en salgssucces i 2000 og kom året efter i paperback. Den fik i foråret 2002 en lige så bedstsælgende efterfølger i Hjemveje. I marts 2001 færdigindspilledes Lykkelig Undervejs med Pete Repete, den nye leadguitarist Oliver Steffensen, guitaristen Peter Brander, som igen lagde studie til samt trommeslageren Kasper Foss og John Poulsen. Sangene blev luftet på en efterårsturne samme år. Og pladen blev hyldet som et comeback for Falch. Bl.a. skrev Politiken: »Modenhed, når det er mest vedkommende og mundret. Måske Falchs bedste udspil nogensinde.« Sangen »Din Himmel Så Blå« med Lis Sørensen som medsanger og F.P. Jac som medtekstforfatter blev et mindre hit ligesom »Baby Blue Eyes«. I foråret 2002 udsendtes livealbummet Hjemveje Live, som både dækkede hans akustiske og elektriske side, som samtidig markerede en pause i turnelivet. Sideløbende med solistprojekterne har Falch også medvirket i andre musik-, teater- og mediesammenhænge. I 86 medvirkede han som Silver i Sebastians pladeindspilning af musicalen Skatteøen (Medley). Samarbejdet fortsatte i 88, hvor Falch som 'arbejder' både var med i tv- og cd-udgaven af Sebastians bearbejdelse af Brechts Det Gode Menneske Fra Sezuan (Medley). Falch synger Sangen Om De Otte Elefanter. En speciel niche har Falch skåret sig som fortolker af børnesange først og fremmest på pladerne Åh, Abe (Sony/DR 1993), Pa-papegøje (Sony/DR 1994) og Tangokat (Sony/DR 1995). Blues-udlægningen af Halfdan Rasmussens Posemandens Bil fra Åh, Abe har Falch endog taget på sit 'voksen'- koncertrepertoire. Lignende projekter er det danske lydspor til Disney-tegnefilmen Oliver & Co. (Serieforlaget/Disneyland 1988), hvor Falch sang Eventyr I New York City. Falch har også medvirket som sangskriver og tekstforfatter på plader med bl.a. Lis Sørensen, Viskinde og Sanne Salomonsen &endash; til sidstnævntes album Ingen Engel skrev Falch alle tekster. I 94 deltog han i Beatles-hyldesten The Glorious Beatles Circus Show i Århus Festuge. Samme år skrev og indspillede han AB-sangen, slagsang for Akademisk Boldklub. Et vidnesbyrd om hans lykkelige kærlighed til fodboldspillet, som han dyrker på serie 5-holdet i Kalvehave og i noget mere stjernebestrøede omgivelser på ShowStarS med bl.a. brødrene Laudrup. Som skuespiller har Falch også spillet teater. Fra Radioteatrets Endnu En Mors Sjæl fra 89 og tv-teatret Superdame, fra 90 til Woyzeck på Bellevue Teatret samme år og i 94 på Århus Teater i musicalopsætningen af Odysseen. Ud over de nævnte film var Falch med i Erik Clausen-filmen Tarzan Mama Mia fra 89 &endash; som far, samt novellefilmserien Karrusel, på TV2 efteråret 96. Falch spillede en psykopatisk kulturjournalist. I 2000-2002 fik han lidt af et nyt folkeligt gennembrud som retsmedicineren Jan Boysen i DR-TV's massivt populære serie Rejseholdet. Også kulturjournalistisk har Falch sat fingeraftryk. Bl.a. som skribent for blade som MM og Levende Billeder samt Asschenfeldts Magasin, ligesom han var columnist på Det fri Aktuelt 93-94. I 2001 skrev han en fiktiv føljeton i Ekstra Bladet om sit alter ego, Walther Ego's genvordigheder med verdens-gennem-bruddet. Falch har også virket i tv- og radioværtsroller. Som freelance på P3 i 80-85, kulturtalkshowet 1001 Watt på Weekend tv i 85 samt børne- og ungdomsprogrammet Hemlig Nemlig på DR-TV 93-94. At det stadig ulmer i den gamle Nørrebroaktivist kunne man se op til valget i efteråret 2001, hvor Falchs underskrift figurerede på en protestannonce, der sagde, at »Danmark skal ikke regeres af en regering fra højre«. Ovenstående biografi kan fra 3. oktober 2002 læses i den nye udgave af Politikens Dansk Rock Leksikon 1956-2002 (Politikens Forlag). Og bringes her med venlig tilladelse af bogens hovedredaktør Torben Bille. - Se også Biografi 1999 under albummet "Mød Mig I Mørket"
|
|
Forside | Nyheder | Albums | Biografi | Koncerter | Fotos | Post Musikken
på denne hjemmeside er stillet til rådighed med
tilladelse fra KODA
og NCB |